هدف دوره:
UBD مدلی برای طراحی طرح یادگیری است که در آن فهم عمیق دانش آموزان در بلندمدت در اولویت است و چهارچوبی ارائه می دهد تا معلمان در طراحی فعالیت های یادگیری بر ایده های بزرگ متمرکز شوند. UBD به دنبال آن است که از پرداختن سطحی به موضوعات پرهیز شود و برنامه یادگیری با انسجام و منطق معناداری پیش رود.
در این دوره هدف آن است که معلمان با مدل UbD آشنا شوند و مزیت های مهم آن را درک کنند سپس با توجه به استانداردهای طراحی آموزشی، طرح یادگیری مطلوبی را طراحی کنند. آشنایی با عناصر کلیدی طرح یادگیری و نحوه استفاده از بانک ها و منابع اطلاعاتی نیز از اهداف مهم این دوره محسوب می شوند.
سرفصل ها:
ویدئو معرفی دوره:
.
سوالات متداول
بله؛ UbD یک مدل طراحی آموزشی چابک و نسبتا جدید است که در آن تلاش شده است، عارضهها و نقاط ضعف مدل های قبلی رفع شود و چهارچوبی دقیق و منسجم برای طراحی آموزشی ارائه دهد. این مدل عملیاتی است و یافته های علمی از آن پشتیبانی می کنند.
آنچه در این دوره ارائه می شود حاصل پژوهش و تجربه عملیاتی اجرای مدل UbD در مدارس سرمد است.
نقطه قوت مهم این تیم آن است که همه اعضای طراح آن تحصیلات آکادمیک به علاوه تجربه عملیاتی در حوزه تعلیم و تربیت دارند همچنین از اساتید و معلمان برجسته دعوت شد تا در دوره اول شرکت کنند، سپس بر اساس پیشنهادات و بازخوردهای آنها دوره بازبینی و غنی شده است.
با تکیه بر این تجربه پژوهشکده سرمد قصد دارد سایر مدارس و گروه های آموزشی را در مسیر طراحی آموزشی با مدل UbD پشتیبانی کند.
بله؛ پژوهشهای متعدد و معتبری با موضوع تاثیر اجرای مدل UbD انجام شده است. در کارگاه به یافتههای یک مقاله پژوهشی اشاره می شود که در آن به صورت سیستماتیک (Systematic Review) مجموع یافتههای این پژوهش ها تحلیل شده است.
با شرکت در دوره UbD، یک جزوه آموزشی، لیستی آماده شده از منابع و سامانه های کمک کننده و اسلایدهای جلسات در اختیارتان قرار می گیرد.