در خرداد ماه سال ۱۴۰۳، دوره “طراحی برای فهم عمیق (UbD)” به مدت ۱۶ ساعت برگزار شد. این کارگاه که به منظور ارتقاء دانش معلمان و مدیران آموزشی در حوزه طراحی آموزشی مبتنی بر مدل UbD ارائه می شود، فرصتی بینظیر برای آشنایی با استانداردها و اصول این مدل را فراهم می کند.
در جلسه نخست کارگاه، شرکتکنندگان با چارچوب طراحی آموزشی مبتنی بر مدل “Understanding by Design” که به اختصار UbD نامیده میشود، آشنا شدند. این مدل که توسط جِی مکتی و گرانت ویگینز توسعه یافته است، بر اساس سه مرحله اصلی “تعیین نتایج مطلوب” و “تعیین شواهد” و “فعالیت های یادگیری” عمل میکند. در این بخش، نمونههایی از طرحهای یادگیری مطلوب که در بنیاد سرمد یا نهادهای بین المللی تولید و اجرا شده اند، به عنوان طرح های یادگیری مطلوب موردی تحلیل قرار گرفتند.
یکی از بخشهای مهم و جذاب کارگاه، کار عملی گروهی است. در این فرصت، معلمان و مدیران به گروههای کوچک تقسیم شدند و به طراحی فعالیتهای یادگیری بر اساس استانداردها و استراتژیهای پیشنهادی مدل UbD پرداختند. این تمرین عملی به شرکتکنندگان این امکان را می دهد تا نظریهها و اصول مطرحشده را بهصورت عملی و در فضای تعاملی تجربه کنند. بازخوردهای فوری از سوی مدرسان کارگاه و بحثهای گروهی، فضایی غنی برای یادگیری و تبادل نظر ایجاد می کند.
در جلسه پایانی کارگاه، فعالیتهای یادگیری طراحیشده توسط گروهها طبق چک لیستی که از استانداردهای مدل UbD استخراج شده است، مورد بازبینی قرار می گیرد. این فرآیند بازبینی به معلمان و مدیران این امکان را می دهد تا با نقاط قوت و ضعف طراحیهای خود آشنا شوند و به بهبود آنها بپردازند. همچنین، شرکتکنندگان توانستند از بازخوردهای همکاران خود بهرهمند شوند و تجربیات خود را به اشتراک بگذارند.
یکی دیگر از موضوعات مهم که در این کارگاه به آن پرداخته شد، رویکرد شایستگی محور بود. همچنین نسلهای مختلف آموزش مورد بحث و بررسی قرار گرفت و اصول طراحی فعالیتها و ارزشیابی برای کلاس درس مرور شد. این بخش از کارگاه به شرکتکنندگان کمک کرد تا با تغییرات و تحولات موجود در حوزه آموزش و یادگیری آشنا شوند و بتوانند رویکردهای نوین را در کلاسهای خود بهکار گیرند.
کارگاه “طراحی برای فهم عمیق (UbD)” با ارائه یک چارچوب جامع و کاربردی، به معلمان و مدیران این امکان را می هد تا با مفاهیم و استراتژیهای جدید در حوزه طراحی آموزشی آشنا شوند و آنها را در فعالیتهای آموزشی خود بهکار گیرند.
این کارگاه با ترکیب مباحث نظری و فعالیتهای عملی، تجربهای مفیدی برای شرکتکنندگان فراهم میکند و زمینهای برای بهبود کیفیت آموزش در مدارس ایجاد می نماید. بازخوردهای مثبت شرکتکنندگان نشاندهنده موفقیت این کارگاه در دستیابی به اهداف موردنظر دوره بود.
امید داریم که برگزاری این دوره به صورت مستمر و با کیفیت ادامه پیدا کند و اجتماعی از معلمان و مدیران پیشرو و دغدغهمند در نقاط مختلف کشور را گرد هم آورد.