مروری بر طراحی وارونه در آموزش

 

طراحی وارونه رویکردی مؤثر برای طراحی آموزشی است که بر پایه تعیین نتایج مطلوب مورد انتظار آغاز می‌شود. برخلاف روش‌های سنتی که ابتدا به طراحی فعالیت‌های یادگیری و سپس به ارزیابی نتایج می‌پردازند، در طراحی وارونه ابتدا نتایج نهایی مشخص می‌شوند و سپس بر اساس آن، فعالیت‌ها طراحی می‌شوند. این رویکرد کمک می‌کند تا تمام فعالیت‌های یادگیری به صورت هدفمند و با تمرکز بر دستیابی به نتایج مشخص انجام شوند.

بنابراین طراحی وارونه به سه مرحله اصلی تقسیم می‌شود:

  1. نتایج مطلوب مورد انتظار: در این مرحله، طراحان باید نتایج نهایی که دانش‌آموزان باید به آن‌ها دست یابند را مشخص کنند. در مدل UbD که یک مدل شایستگی‌محور است، نتایج نهایی از طریق شایستگی‌ها دنبال می شود، شایستگی‌ها باید دقیق، قابل اندازه‌گیری و واقع‌بینانه باشند.
  2. شواهدی برای تحقق نتایج مورد انتظار: پس از نتایج مطلوب، مرحله بعدی طراحی ارزیابی‌هایی است که بتوانند میزان دستیابی دانش‌آموزان به این نتایج (شایستگی‌ها) را بسنجند. ارزیابی‌ها باید با نتایج مطلوب که در مرحله اول تعیین شدند، همخوانی داشته باشند.
  3. برنامه یادگیری: در نهایت، فعالیت‌های یادگیری و محتوای درسی بر اساس شایستگی‌های مدنظر طراحی می‌شوند. این فعالیت‌ها باید به گونه‌ای باشند که دانش‌آموزان را در مسیر دستیابی به شایستگی هدایت کنند.

در روش‌های سنتی، فعالیت‌های یادگیری اغلب بدون توجه کافی به نتایج نهایی طراحی می‌شوند و این موضوع غالبا منجر به پراکندگی و عدم انسجام بین اجزای مختلف آموزش می‌شود. در نتیجه، دانش‌آموزان ممکن است نتوانند به درستی اهداف یادگیری را درک کنند، ارتباط بین موضوعات و فعالیت ها را لمس کنند و در نهایت به دستاوردهای مورد انتظار برسند.

در طراحی وارونه، همه فعالیت‌های یادگیری بر اساس نتایج نهایی مورد انتظار تنظیم می‌شوند و این موضوع باعث می‌شود تا معلمان بتوانند با دقت بیشتری فعالیت‌ها را طراحی کنند و اطمینان حاصل کنند که تمامی فعالیت‌ها در راستای دستیابی به این نتایج هستند. این رویکرد همچنین به معلمان امکان می‌دهد تا ارزیابی‌های موثرتری طراحی کنند که بتوانند به طور دقیق میزان پیشرفت دانش‌آموزان را بسنجند؛ همچنین زمینه‌ای را فراهم می کند که بتوانند بازخورد‌های دقیق تر و بهینه‌تری را در مسیر یادگیری به دانش آموزان ارائه دهند.

 

چگونه طراحی وارونه می‌تواند استراتژی‌های آموزشی و نتایج دانش‌آموزان را بهبود بخشد؟

طراحی وارونه به معلمان کمک می‌کند تا فرآیند آموزش را با دقت و هدفمندی بیشتری پایش کنند. این رویکرد به معلمان امکان می‌دهد تا برنامه‌های یادگیری اصیل‌تری طراحی کنند که به بهبود کیفیت یادگیری منجر می‌شود. علاوه بر این، طراحی وارونه به معلمان کمک می‌کند تا ارزیابی‌های شفافی طراحی کنند که دقیقاً نشان‌دهنده میزان پیشرفت دانش‌آموزان در دستیابی به اهداف یادگیری است. با داشتن اهداف مشخص و واضح، دانش‌آموزان نیز انگیزه بیشتری برای یادگیری دارند زیرا می‌دانند که تلاش‌هایشان به چه نتایجی منجر خواهد شد. در نهایت، هدایت دقیق و هدفمند فعالیت‌های آموزشی، بهبود نتایج کلی آموزشی را تضمین می‌کند.

 

چگونه طراحی وارونه با شیوه‌های آموزشی عصر حاضر همخوانی دارد؟

طراحی وارونه با رویکردهای علمی و آموزشی جدید همخوانی دارد زیرا بر یادگیری فعال، دانش‌آموزمحوری، ارتباط آموزش با زندگی واقعی و برنامه ریزی برای ارزیابی‌های مداوم تأکید دارند. در شیوه‌های آموزشی معاصر، تمرکز بر توسعه مهارت‌های تفکر انتقادی، حل مسئله، و یادگیری خودراهبر است که همگی با اهداف طراحی وارونه همسو هستند. به عنوان مثال، در روش‌های یادگیری مبتنی بر پروژه، دانش‌آموزان در فرآیند یادگیری خود فعالانه شرکت می‌کنند و معلمان به عنوان راهنما و تسهیل‌گر عمل می‌کنند. طراحی وارونه نیز با تأکید بر تعیین اهداف یادگیری و طراحی فعالیت‌های یادگیری متناسب با این اهداف، به همان شیوه عمل می‌کند و تضمین می‌کند که تمامی فعالیت‌ها و ارزیابی‌ها در راستای دستیابی به نتایج مطلوب طراحی و اجرا شوند.

یکی دیگر از جنبه‌های همخوانی طراحی وارونه با شیوه‌های آموزشی معاصر، استفاده از فناوری‌های نوین در فرآیند آموزشی است. با استفاده از ابزارهای دیجیتال و منابع آموزشی آنلاین، معلمان می‌توانند به راحتی اهداف یادگیری را تعیین کرده و فعالیت‌های یادگیری متنوع و جذابی طراحی کنند که دانش‌آموزان را درگیر نگه دارد. ارزیابی‌های مبتنی بر وب نیز امکان پیگیری مداوم پیشرفت دانش‌آموزان و ارائه بازخورد فوری را فراهم می‌کنند که با اهداف طراحی وارونه مطابقت دارد.

در نتیجه، طراحی وارونه با ایجاد یک چارچوب ساختارمند و هدفمند برای آموزش، به معلمان و دانش‌آموزان کمک می‌کند تا به نتایج مطلوب‌تری دست یابند و فرآیند یادگیری را بهبود بخشند. این رویکرد با شیوه‌های آموزشی معاصر نیز به خوبی همخوانی دارد و می‌تواند به عنوان یک ابزار مؤثر در بهبود کیفیت آموزش و نتایج دانش‌آموزان مورد استفاده قرار گیرد.

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط