در تیر ماه سال ۱۴۰۳، دوره “طراحی برای فهم عمیق (UbD)” به مدت ۱۴ ساعت برگزار شد. این کارگاه که به منظور ارتقاء دانش معلمان و مدیران آموزشی در حوزه طراحی آموزشی مبتنی بر مدل UbD ارائه می شود.
در جلسه اول دوره، معلمان با چارچوب طراحی آموزشی مبتنی بر مدل “Understanding by Design” (UbD) آشنا شدند. این مدل که توسط جِی مکتی و گرانت ویگینز توسعه یافته است، بر سه مرحله اصلی “تعیین نتایج مطلوب”، “تعیین شواهد” و “فعالیتهای یادگیری” تاکید دارد. در این جلسه، نمونههایی از طرحهای یادگیری موفق که توسط بنیاد سرمد و نهادهای بینالمللی اجرا شده بودند، مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند.
در این جلسه فعالیتی تعاملی برگزار شد که هدف آن آشنایی با معلمان و مسیر تحصیلی آنها بود. این بخش کمک کرد تا معلمان بتوانند پیشینه آموزشی خود را با محتوای کارگاه مرتبط سازند و درک بهتری از نیازها و انتظارات خود در طول کارگاه داشته باشند.
یکی از بخشهای برجسته این کارگاه، فعالیتهای عملی گروهی بود. در این قسمت، معلمان و مدیران به گروههای کوچک تقسیم شدند و فعالیتهای یادگیری را بر اساس استانداردها و استراتژیهای مدل UbD تحلیل کردند. این تمرین عملی به معلمان فرصت داد تا نظریهها و اصول مطرحشده را بهصورت عملی و در یک فضای تعاملی تجربه کنند. بازخوردهای فوری مدرسان و بحثهای گروهی، محیطی غنی برای یادگیری و تبادل نظر فراهم آورد.
در جلسه پایانی کارگاه، فعالیتهای یادگیری طراحیشده طبق چکلیستی از استانداردهای مدل UbD مورد بازبینی قرار گرفت. همچنین، نمونههایی از طرحهای یادگیری دروس مختلف تحلیل و نقد شد تا معلمان بتوانند با نکات کلیدی در طراحی آموزشی بهتر آشنا شوند.
این دوره آموزشی با هدف بهبود کیفیت تدریس و ارتقای توانمندیهای حرفهای معلمان برگزار شد و توانست فضای پویایی را برای یادگیری، تبادل نظر و ارتقای مهارتهای آموزشی معلمان فراهم کند.